U bent hier

217 Documenten:

  • Heel wat gemeenten deden mee aan de WiFi4EU-oproep van de Europese Commissie om het inrichten van publieke WiFi-hotspots in parken, bibliotheken, ... te ondersteunen. Een voucher is telkens 15.000 € waard. 

    Er werden uiteindelijk 2.800 gemeenten geselecteerd maar er volgen nog 3 oproepen om uiteindelijk in 8.000 gemeenten in de EU gratis WiFi te kunnen aanbieden. De volgende oproep wordt voor begin 2019 aangekondigd.

  • Tussen 7 en 9 november 2018 kunnen gemeenten meedoen aan de WiFi4EU-oproep van de Europese Commissie. Via deze oproep kunnen gemeenten meedingen naar een voucher ter waarde van 15.000 € om wifi-toegang te organiseren in openbare plaatsen (pleinen, bibliotheken, parken  …).

    Vouchers worden verdeeld volgens het principe “eerst komt, eerst maalt”. Registratie is nu reeds mogelijk via het WiFi4EU-portaal. De oproep wordt open gezet op 7 november om 13:00.

  • De Europese Commissie bracht een praktische gids uit waarmee ze lokale besturen wil inspireren om een beleid te voeren dat de kleinhandel revitaliseert en moderniseert. De gids biedt een toolbox met praktische tips, geïllustreerd met succesverhalen, verzameld in de 28 lidstaten.

  • Voor het vijfde jaar op rij bezorgen de Vlaamse provincies aan elke Vlaamse gemeente de meest recente detailhandelsgegevens, in de zogenaamde Feitenfiche Detailhandel. Sinds dit jaar is de (informatie uit de) Feitenfiche beschikbaar in een online tool, wat gebruiksvriendelijker is voor de gemeenten. Naast de gegevens in de databank zijn er ook twee kant-en-klare rapporten. 

  • Tot 14 september 2018 kunnen lokale besturen projecten indienen binnen de specifieke doelstelling "Bevorderen van een ondernemersvriendelijk klimaat bij lokale en provinciale besturen" (GTI West-Vlaanderen). Projecten rond detailhandel, horeca, toerisme en e-commerce kunnen in deze oproep ingediend worden. Voor deze oproep is een vooraanmelding voorzien (kan tot 30 juni met een sjabloon).

    Op 28 mei wordt over deze oproep een infosessie georganiseerd in het Huis van de Voeding in Roeselare.

  • Deze pagina geeft een overzicht van de totstandkoming van het IHB-decreet.

    IHB voorontwerp van decreet (dec 2015)

    Memorie van toelichting (dec 2015)

    IHB ontwerpdecreet (apr 2016)

  • Voor de regionale overlegtafels economie van de VVSG werd door Vlaio een presentatie gemaakt over de omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten.

  • De detailhandelssector is in volle transformatie. De Europese Commissie wil de lidstaten en de ondernemers helpen om knelpunten te overwinnen door diverse beperkingen in de handel aan te pakken. De Commissie publiceerde een reeks best practices op verschillende gebieden:

  • Antwerp Management School en Kennisnetwerk Familiebedrijven ontwikkelden in samenwerking met UNIZO en met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen een unieke online waarderingstool: een simulator om de waarde van een bedrijf vast te leggen.

    Net geen 45.000 kmo’s in Vlaanderen hebben een zaakvoerder die ouder is dan 55 jaar. Ook bij retailers is vergrijzing een belangrijke oorzaak van leegstand, zo bleek uit eerder onderzoek. “

  • Het rapport biedt een stand van zaken van de bestaande kennis en het beschikbare cijfermateriaal over etnische groepen en voeding in Vlaanderen, met een focus op de moslimgemeenschap. Het vertrekt vanuit de vaststelling dat etnische groepen marktkansen bieden voor de Vlaamse agrovoedingssector, maar dat deze kansen momenteel niet ten volle benut worden. Vele etnische agrovoedingsproducten worden ingevoerd omdat ze lokaal niet beschikbaar zijn, waardoor de economische opportuniteiten van deze markt in grote mate in het buitenland worden gevaloriseerd.

  • Succesfactoren voor collectieve interventies in binnenstedelijke winkelgebieden: inzichten uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

    In 2017 publiceerde de expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow een eerste bluepaper als antwoord op de vraag “Welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) het winkelgebied?”

  • Provincie gaat voor bloeiende centra

    Maandag 22 januari 2018 — De provincie Vlaams-Brabant keurde 5 handelskernversterkende projecten goed in de gemeenten Dilbeek, Landen, Tervuren, Tienen en een intergemeentelijk project van Horizon+ voor de gemeenten Hoeilaart, Overijse, Sint-Genesius-Rode en Tervuren. Deze 5 projecten ontvangen in totaal 61.207,62 euro om hun handelskernversterkende initiatieven uit te voeren.

  • De Provincie ondersteunt lokale besturen voor de optimalisatie van hun lokaal detailhandelsbeleid. Middenstands- en handelsverenigingen ontvangen een projectsubsidie voor de professionalisering en de promotie van de lokale detailhandel. 

  • Platform31 (de Nederlandse kennis- en netwerkorganisatie die beleid, praktijk en wetenschap verbindt rond actuele vraagstukken gelieerd aan trends in stad en regio, om te komen tot een aanpak waarmee beleidsmakers en uitvoerders direct aan de slag kunnen) heeft een nieuwe publicatie uit over een toekomstbestendige binnenstad.

  • De gemeente- en de stadsmonitor zijn omgevingsscanners die de brede omgeving van elke Vlaamse gemeente en centrumstad in beeld brengen. Beide monitoren bevatten meer dan 200 indicatoren, waaronder meer dan 80 survey-indicatoren, die afkomstig zijn uit een grootschalige bevraging bij een representatief staal van de inwoners in elke Vlaamse gemeente of stad. De monitor peilt ook naar de tevredenheid over het aanbod van winkels, restaurants, ... in de omgeving van de respondent en in de gemeente.

  • Sinds 2014 zijn de gewesten bevoegd voor handelshuur. In Vlaanderen werd van die bevoegdheid gebruik gemaakt om via een decreet rechtzekerheid te creëren voor het pop-upfenomeen. Over het registreren van pop-uphuurcontracten was echter onduidelijkheid gerezen. Na een parlementaire vraag heeft minister Muyters duidelijkheid gekregen van de federale minister van financiën, bevoegd voor de registratie van contracten.

  • Een bedrijvige stads- of gemeentekern van de toekomst is meer dan een handelskern. Het is een dynamische omgeving waar diverse functies zoals ondernemen, publieke dienstverlening, een sterk zakelijk aanbod met vrije beroepen, kunst en cultuur en huisvesting een plaats krijgen en samen een attractieve sfeer uitademen.

  • Bij de opmaak van een strategisch commercieel plan is het belangrijk voldoende ver vooruit te kijken. Statistiek Vlaanderen stelt daarvoor de nodige data en werkinstrumenten ter beschikking. Elke drie jaar maken ze een nieuwe projectie van de bevolking en de huishoudens voor de Vlaamse steden en gemeenten. Recent werd de projectie 2018-2035 gepubliceerd.

     

  • Het succes van online shoppen zorgt voor snel toenemende e-commercestromen in steden en gemeenten (de witte bestelwagens). Zorgen voor een aangename omgeving voor bewoners en bezoekers terwijl de logistieke dienstverlening nog steeds toeneemt, het is een uitdaging voor de lokale besturen. Die uitdaging wordt steeds meer aangpakt met lokale regelgeving. Op een event in Leuven (1 feb 2018) stelde Voka zes handvaten voor die steden en gemeenten kunnen helpen bij het opstellen van regelgeving voor stedelijke logistiek.

  • De vrijstelling van onroerende voorheffing bij het verbouwen van een handelspand tot woning, bestaat reeds verschillende jaren. De vrijstelling is beperkt tot 3 jaar en aan een aantal strenge voorwaarden onderworpen. Het succes van de maatregel is dan ook veeleer beperkt. De leegstand van commerciële panden blijft op vele plaatsen echter een groot probleem.

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie