U bent hier

224 Documenten:

  • Donderdag 4 april 2019 — In Oost-Vlaanderen zijn bijna 50 000 werknemers tewerkgesteld in de detailhandelssector of hebben een eigen winkel. Nog eens 24 000 personen zijn actief als loontrekkende of zelfstandige in de horeca. Dit vertaalt zich onder meer in ruim 27 850 commerciële panden verspreid over de Provincie.

    Detailhandel en horeca staan echter onder druk. De voorbije 10 jaren is het aantal gevulde panden in Oost-Vlaanderen met 7,5% gedaald. 

  • Om een consistent detailhandelsbeleid te voeren, hebben de Vlaamse provincies in 2014 – in afstemming met elkaar – een visie detailhandel opgemaakt. In 2018 was het tijd voor een actualisering, waarbij de hoofdlijnen nog steeds van toepassing zijn. De krachtlijnen van de provinciale visie detailhandel worden enerzijds getoetst aan de hedendaagse (economische) realiteit.

  • In het kader van de Retailagenda in Nederland werden in maart 2019 een aantal publicaties gepresenteerd waarin innovatie in detailhandel centraal staat. In "Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden" is gebaseerd op bevindingen uit diverse publicaties en lokale praktijkvoorbeelden.

     

     

  • De vzw Centrummanagement lanceerde op 12 maart 2019 in het bijzijn van enkele centrumhandelaars een publiek wifinetwerk in het Poperingse handelscentrum. Voortaan kan iedereen in het centrum van Poperinge dus gratis surfen op het internet. Dat maakt de Poperingse binnenstad één grote hotspot.

     

  • In Groot-Brittannië is de winkelleegstand na een paar jaar beterschap sinds 2017 terug beginnen stijgen. De gemiddelde leegstand bedraagt nu 11,5% maar in sommige regio’s is het gemiddelde merkelijk hoger: Noordwesten: 15,1%, Wales: 15,4% en Noordoosten: 17,2%.

  • Bill Grimsey, de vroegere CEO van doe-het-zelf-keten Wickes (ooit ook op de Belgische markt aanwezig), die een paar jaar terug een alarmerend rapport uitbracht over de teloorgang van de kernwinkelgebieden, heeft een nieuw rapport uit. In “The Grimsey Review 2” (voorjaar 2018) doet hij 25 concrete aanbevelingen om kernwinkelgebieden terug levendig te maken.

  • De Nederlandse Raad van State heeft zich uitgesproken over het al dan niet in strijd zijn met de Europese dienstenrichtlijn (EDRL) van het verbod dat Amsterdam instelde op nieuwe toeristenwinkels. 

    Het originele persbericht van de Raad van State (19 dec 2018):

     

    Amsterdamse aanpak van toeristenwinkels blijft overeind

  • Heel wat gemeenten deden mee aan de WiFi4EU-oproep van de Europese Commissie om het inrichten van publieke WiFi-hotspots in parken, bibliotheken, ... te ondersteunen. Een voucher is telkens 15.000 € waard. 

    Er werden uiteindelijk 2.800 gemeenten geselecteerd maar er volgen nog 3 oproepen om uiteindelijk in 8.000 gemeenten in de EU gratis WiFi te kunnen aanbieden. De volgende oproep wordt voor begin 2019 aangekondigd.

  • Tussen 7 en 9 november 2018 kunnen gemeenten meedoen aan de WiFi4EU-oproep van de Europese Commissie. Via deze oproep kunnen gemeenten meedingen naar een voucher ter waarde van 15.000 € om wifi-toegang te organiseren in openbare plaatsen (pleinen, bibliotheken, parken  …).

    Vouchers worden verdeeld volgens het principe “eerst komt, eerst maalt”. Registratie is nu reeds mogelijk via het WiFi4EU-portaal. De oproep wordt open gezet op 7 november om 13:00.

  • De Europese Commissie bracht een praktische gids uit waarmee ze lokale besturen wil inspireren om een beleid te voeren dat de kleinhandel revitaliseert en moderniseert. De gids biedt een toolbox met praktische tips, geïllustreerd met succesverhalen, verzameld in de 28 lidstaten.

  • Voor het vijfde jaar op rij bezorgen de Vlaamse provincies aan elke Vlaamse gemeente de meest recente detailhandelsgegevens, in de zogenaamde Feitenfiche Detailhandel. Sinds dit jaar is de (informatie uit de) Feitenfiche beschikbaar in een online tool, wat gebruiksvriendelijker is voor de gemeenten. Naast de gegevens in de databank zijn er ook twee kant-en-klare rapporten. 

  • Tot 14 september 2018 kunnen lokale besturen projecten indienen binnen de specifieke doelstelling "Bevorderen van een ondernemersvriendelijk klimaat bij lokale en provinciale besturen" (GTI West-Vlaanderen). Projecten rond detailhandel, horeca, toerisme en e-commerce kunnen in deze oproep ingediend worden. Voor deze oproep is een vooraanmelding voorzien (kan tot 30 juni met een sjabloon).

    Op 28 mei wordt over deze oproep een infosessie georganiseerd in het Huis van de Voeding in Roeselare.

  • Deze pagina geeft een overzicht van de totstandkoming van het IHB-decreet.

    IHB voorontwerp van decreet (dec 2015)

    Memorie van toelichting (dec 2015)

    IHB ontwerpdecreet (apr 2016)

  • Voor de regionale overlegtafels economie van de VVSG werd door Vlaio een presentatie gemaakt over de omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten.

  • De detailhandelssector is in volle transformatie. De Europese Commissie wil de lidstaten en de ondernemers helpen om knelpunten te overwinnen door diverse beperkingen in de handel aan te pakken. De Commissie publiceerde een reeks best practices op verschillende gebieden:

  • Antwerp Management School en Kennisnetwerk Familiebedrijven ontwikkelden in samenwerking met UNIZO en met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen een unieke online waarderingstool: een simulator om de waarde van een bedrijf vast te leggen.

    Net geen 45.000 kmo’s in Vlaanderen hebben een zaakvoerder die ouder is dan 55 jaar. Ook bij retailers is vergrijzing een belangrijke oorzaak van leegstand, zo bleek uit eerder onderzoek. “

  • Het rapport biedt een stand van zaken van de bestaande kennis en het beschikbare cijfermateriaal over etnische groepen en voeding in Vlaanderen, met een focus op de moslimgemeenschap. Het vertrekt vanuit de vaststelling dat etnische groepen marktkansen bieden voor de Vlaamse agrovoedingssector, maar dat deze kansen momenteel niet ten volle benut worden. Vele etnische agrovoedingsproducten worden ingevoerd omdat ze lokaal niet beschikbaar zijn, waardoor de economische opportuniteiten van deze markt in grote mate in het buitenland worden gevaloriseerd.

  • Succesfactoren voor collectieve interventies in binnenstedelijke winkelgebieden: inzichten uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

    In 2017 publiceerde de expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow een eerste bluepaper als antwoord op de vraag “Welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) het winkelgebied?”

  • Provincie gaat voor bloeiende centra

    Maandag 22 januari 2018 — De provincie Vlaams-Brabant keurde 5 handelskernversterkende projecten goed in de gemeenten Dilbeek, Landen, Tervuren, Tienen en een intergemeentelijk project van Horizon+ voor de gemeenten Hoeilaart, Overijse, Sint-Genesius-Rode en Tervuren. Deze 5 projecten ontvangen in totaal 61.207,62 euro om hun handelskernversterkende initiatieven uit te voeren.

  • De Provincie ondersteunt lokale besturen voor de optimalisatie van hun lokaal detailhandelsbeleid. Middenstands- en handelsverenigingen ontvangen een projectsubsidie voor de professionalisering en de promotie van de lokale detailhandel. 

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie