U bent hier

67 Documenten:

  • De Europese Commissie bracht een praktische gids uit waarmee ze lokale besturen wil inspireren om een beleid te voeren dat de kleinhandel revitaliseert en moderniseert. De gids biedt een toolbox met praktische tips, geïllustreerd met succesverhalen, verzameld in de 28 lidstaten.

  • Voor de regionale overlegtafels economie van de VVSG werd door Vlaio een presentatie gemaakt over de omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten.

  • Succesfactoren voor collectieve interventies in binnenstedelijke winkelgebieden: inzichten uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

    In 2017 publiceerde de expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow een eerste bluepaper als antwoord op de vraag “Welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) het winkelgebied?”

  • Platform31 (de Nederlandse kennis- en netwerkorganisatie die beleid, praktijk en wetenschap verbindt rond actuele vraagstukken gelieerd aan trends in stad en regio, om te komen tot een aanpak waarmee beleidsmakers en uitvoerders direct aan de slag kunnen) heeft een nieuwe publicatie uit over een toekomstbestendige binnenstad.

  • Vlaams minister Philippe Muyters trekt 3.000.000 euro uit om gemeentes te ondersteunen bij hun kernversterkend winkelbeleid. Het is één van de maatregelen waarmee het eerder goedgekeurde decreet Integraal Handelsvestigingenbeleid in praktijk wordt gebracht.

  • Gids voor handelaars

    De detailhandel is het afgelopen decennium erg geëvolueerd. De verschuiving van winkelen in de dorpskern naar shoppen in baanwinkels langs steenwegen is wellicht de meest zichtbare evolutie. Ook verkoop via internet groeit jaar na jaar. Door toenemende leegstandscijfers is het overlaten van een detailhandelszaak niet vanzelfsprekend. Een geslaagde overdracht vraagt een grondige voorbereiding. Om u hierbij te ondersteunen werd de gids 'Opvolging of overname van uw zaak' uitgewerkt.

  • De Leidraad Integraal Handelsvestigingsbeleid heeft tot doel lokale besturen ondersteuning te bieden bij het toepassen van de 4 basisdoelstellingen van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid (IHB).

  • Sinds 1994 voert de Vlaamse Overheid onderzoek uit naar het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. Dit onderzoek wordt het Onderzoek VerplaatsingsGedrag of OVG genoemd. In dit onderzoek worden een aantal mobiliteitskenmerken van gezinnen en personen bestudeerd. De focus ligt op het zo goed mogelijk in kaart brengen van het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. Daarom worden de deelnemende respondenten bevraagd over diverse verplaatsingsgerelateerde aspecten zoals: wie zich verplaatst, wanneer, waarom, van waar, naar waar, waarmee, hoelang en hoever. 

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Op 6 juli werd het ontwerp van decreet integraal handelsvestigingsbeleid door het Vlaams parlement aangenomen. Het werd door de Vlaamse regering bekrachtigd en werd als decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid op 29 juli in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

  • Memorie van toelichting, horend bij het ontwerpdecreet over het Integraal Handelsvestingsbeleid, definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering op vrijdag 22 april 2016. 

  • Na advies van de Raad van State hechtte de Vlaamse Regering op vrijdag 22 april 2016 haar definitieve goedkeuring aan het ontwerpdecreet over het Integraal Handelsvestigingsbeleid. Aangezien de stedenbouwkundige vergunning nu de ‘omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen’ is, werd het voorontwerp van decreet over het Integraal Handelsvestigingsbeleid herwerkt om een optimale afstemming te bekomen met het decreet over de omgevingsvergunning. Het ontwerpdecreet wordt ingediend bij het Vlaams Parlement.

  • Eind 2014 keurde de gemeenteraad van Retie de invoer van een gemeentelijk promofonds goed. Alle handelszaken gelegen binnen het afgebakende kerngebied dragen – afhankelijk van hun ligging – verplicht bij aan deze belasting. 

    Retie - afgebakende zone promofonds

    Ook de gemeente draagt hieraan bij. Met dit promofonds worden zaken ter ondersteuning van de lokale handelaars gefinancierd. Meer info hierover vindt u in onderstaand document.

  • Memorie van toelichting, horend bij het voorontwerp van het decreet integraal handelsvestigingsbeleid, goedgekeurd in tweede lezing door de Vlaamse regering op 18 december 2015. Na deze goedkeuring wordt nog advies gevraagd aan de Raad van State en volgt nog de parlementaire behandeling.

  • Voorontwerp decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, versie die werd goedgekeurd door de Vlaamse regering op 18 december 2015. Na deze goedkeuring wordt nog advies gevraagd aan de Raad van State en volgt de parlementaire behandeling.

  • E-commerce is een alternatief verkoopkanaal voor fysieke winkelpunten en wordt (doorgaans) als concurrerend beschouwd voor detailhandelaars met een fysiek winkelpunt. Algemeen aangenomen wordt dat toename verkoop via ecommerce leidt tot minder verkopen in het fysieke winkelpunt, waardoor e-commerce één van de factoren is die mee aan de basis liggen van leegstand handelspanden.

  • Big data dringt meer en meer door in onze maatschappij, ook in detailhandel. In onderstaand artikel worden de belangrijkste bevindingen van het onderzoek naar de mogelijkheden van big data voor koopstromenonderzoeken besproken. Deze studie werd gefinancierd door provincie Antwerpen en Agentschap Ondernemen. 

  • Om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van leegstand werd in het najaar van 2014 een grootschalig onderzoek uitgevoerd bij eigenaars van leegstaande panden. Via telefonisch marktonderzoek werd gepeild naar de redenen van leegstand en naar mogelijke verklaringen waarom hun pand niet opnieuw in gebruik wordt genomen.

  • Om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van leegstand werd in het najaar van 2014 een grootschalig onderzoek uitgevoerd bij eigenaars van leegstaande panden. Via telefonisch marktonderzoek werd gepeild naar de redenen van leegstand en naar mogelijke verklaringen waarom hun pand niet opnieuw in gebruik wordt genomen.

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie