U bent hier

64 Documenten: Detailhandelsbeleid

  • Om een consistent detailhandelsbeleid te voeren, hebben de Vlaamse provincies in 2014 – in afstemming met elkaar – een visie detailhandel opgemaakt. In 2018 was het tijd voor een actualisering, waarbij de hoofdlijnen nog steeds van toepassing zijn. De krachtlijnen van de provinciale visie detailhandel worden enerzijds getoetst aan de hedendaagse (economische) realiteit.

  • De vzw Centrummanagement lanceerde op 12 maart 2019 in het bijzijn van enkele centrumhandelaars een publiek wifinetwerk in het Poperingse handelscentrum. Voortaan kan iedereen in het centrum van Poperinge dus gratis surfen op het internet. Dat maakt de Poperingse binnenstad één grote hotspot.

     

  • In Groot-Brittannië is de winkelleegstand na een paar jaar beterschap sinds 2017 terug beginnen stijgen. De gemiddelde leegstand bedraagt nu 11,5% maar in sommige regio’s is het gemiddelde merkelijk hoger: Noordwesten: 15,1%, Wales: 15,4% en Noordoosten: 17,2%.

  • Bill Grimsey, de vroegere CEO van doe-het-zelf-keten Wickes (ooit ook op de Belgische markt aanwezig), die een paar jaar terug een alarmerend rapport uitbracht over de teloorgang van de kernwinkelgebieden, heeft een nieuw rapport uit. In “The Grimsey Review 2” (voorjaar 2018) doet hij 25 concrete aanbevelingen om kernwinkelgebieden terug levendig te maken.

  • De Europese Commissie bracht een praktische gids uit waarmee ze lokale besturen wil inspireren om een beleid te voeren dat de kleinhandel revitaliseert en moderniseert. De gids biedt een toolbox met praktische tips, geïllustreerd met succesverhalen, verzameld in de 28 lidstaten.

  • De detailhandelssector is in volle transformatie. De Europese Commissie wil de lidstaten en de ondernemers helpen om knelpunten te overwinnen door diverse beperkingen in de handel aan te pakken. De Commissie publiceerde een reeks best practices op verschillende gebieden:

  • Antwerp Management School en Kennisnetwerk Familiebedrijven ontwikkelden in samenwerking met UNIZO en met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen een unieke online waarderingstool: een simulator om de waarde van een bedrijf vast te leggen.

    Net geen 45.000 kmo’s in Vlaanderen hebben een zaakvoerder die ouder is dan 55 jaar. Ook bij retailers is vergrijzing een belangrijke oorzaak van leegstand, zo bleek uit eerder onderzoek. “

  • Succesfactoren voor collectieve interventies in binnenstedelijke winkelgebieden: inzichten uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

    In 2017 publiceerde de expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow een eerste bluepaper als antwoord op de vraag “Welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) het winkelgebied?”

  • Platform31 (de Nederlandse kennis- en netwerkorganisatie die beleid, praktijk en wetenschap verbindt rond actuele vraagstukken gelieerd aan trends in stad en regio, om te komen tot een aanpak waarmee beleidsmakers en uitvoerders direct aan de slag kunnen) heeft een nieuwe publicatie uit over een toekomstbestendige binnenstad.

  • Een bedrijvige stads- of gemeentekern van de toekomst is meer dan een handelskern. Het is een dynamische omgeving waar diverse functies zoals ondernemen, publieke dienstverlening, een sterk zakelijk aanbod met vrije beroepen, kunst en cultuur en huisvesting een plaats krijgen en samen een attractieve sfeer uitademen.

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie