U bent hier

7 Documenten: Onderzoek

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • E-commerce is een alternatief verkoopkanaal voor fysieke winkelpunten en wordt (doorgaans) als concurrerend beschouwd voor detailhandelaars met een fysiek winkelpunt. Algemeen aangenomen wordt dat toename verkoop via ecommerce leidt tot minder verkopen in het fysieke winkelpunt, waardoor e-commerce één van de factoren is die mee aan de basis liggen van leegstand handelspanden.

  • De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. E-commerce maakt een belangrijk deel uit van het winkelgebeuren. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter.

    Karel Van Eetvalt, Unizo

  • Zoekgigant Google liet een onderzoek uitvoeren naar het online zoekgedrag van consumenten, meer specifiek naar “local searches”, opzoeken van informatie in de omgeving. De conclusies van het onderzoek kunnen ook interessant zijn voor detailhandelaars en hoe die online aanwezig zijn.

    Een aantal in het oog springende bevindingen van het onderzoek:

  • Voor het derde jaar op rij organiseerde Comeos een online studie omtrent de evolutie van e-commerce. 

    In deze studie meer info m.b.t.: 

    • Objectives & methodology
    • E-commerce experience 
    • Current online shopping behaviour
    • Online purchases
    • Sector focus 
    • E-commerce trust & attitude
    • Internet fraud 
    • E-commerce trends 
  • 165 slides onversneden data over online kopen, online onderzoeken, smartphones en het gebruik ervan binnen retail, digitale en fysieke winkels.

     

  • Dit onderzoek peilt naar het belang van e-commerce voor zelfstandigen en KMO-ondernemers in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Enerzijds als koper, anderzijds als verkoper. 

    Daarnaast onderzochten we ook in welke mate zelfstandigen en KMO-ondernemers werken met elektronische facturatie, als verzender en als ontvanger van elektronische facturen. 

    Voor deze studie zijn 1.100 zelfstandigen en KMO-ondernemers bevraagd via een online enquête. 

    Meer gedetailleerd

    • Kopen via internet 

         - prospectie

         - aankopen

Verfijn op organisatie