U bent hier

11 Documenten: Mobiliteit

  • Gent publiceerde een evaluatierapport na 2 jaar Circulatieplan. Zoals wel vaker bij het invoeren van mobiliteitsmaatregelen liepen de emoties onder de handelaars aanvankelijk soms hoog op. Om een en ander te objectiveren liet Gent extra meetpunten voor passantentellingen installeren en werd aan WES gevraagd een koopstromenonderzoek uit te voeren.

  • Het succes van online shoppen zorgt voor snel toenemende e-commercestromen in steden en gemeenten (de witte bestelwagens). Zorgen voor een aangename omgeving voor bewoners en bezoekers terwijl de logistieke dienstverlening nog steeds toeneemt, het is een uitdaging voor de lokale besturen. Die uitdaging wordt steeds meer aangpakt met lokale regelgeving. Op een event in Leuven (1 feb 2018) stelde Voka zes handvaten voor die steden en gemeenten kunnen helpen bij het opstellen van regelgeving voor stedelijke logistiek.

  • Deze radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden, krijgt Europese subsidies.

    Traffic Management as a Service (TMaaS.eu), een project van het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent, is een van de stadsprojecten die geselecteerd werden door het EU-initiatief Urban Innovative Actions (UIA) voor subsidies. Het Traffic Management as a Service-platform is een radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden.

  • Internet of Things voor een Slimmer Vlaanderen

  • In 2016 promoveerde Giuliano Mingardo aan de TU Delft met een proefschrift over parkeerbeleid. In dat proefschrift wordt onder meer de relatie tussen parkeren en detailhandel onderzocht. Het proefschrift zou als kennisdocument een kader moeten bieden voor de ontwikkeling van een parkeerbeleid in stedelijke gebieden.

  • Detailhandel en parkeren, het is al langer een moeilijke combinatie. Zeker in de centra van steden en gemeenten is de concurrentie voor de parkeerplaatsen tussen shoppers, bewoners, werknemers en bezoekers soms hevig. Het fenomeen van eindeloos rondjes rijdende chauffeurs, hopend op een plots vrijkomende parkeerplaatsje is een van de gevolgen. Het zorgt niet alleen voor files,  luchtvervuiling en stress, kernwinkelgebieden kunnen op die manier ook moeilijker concurreren met perifere winkelgebieden.

  • Uit grootschalig onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam werd het belang van het  aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeergeld voor de omzet van winkeliers afgedaan als een ‘hardnekkig Hollands misverstand’, zo konden we afgelopen week lezen in de Nederlandse pers.  Uit onderzoek bij 70.000 Nederlandse consumenten bleek geen enkel verband tussen hoeveel de winkelende mensen kochten en hoe of tegen welk t

  • Het Agentschap Ondernemen lanceert voor de vijfde maal een oproep voor gemeenten en ondernemingsorganisaties om, bij voorkeur samen, vernieuwende projecten in te dienen die gemeenten kunnen inspireren en ondersteunen bij het uitbouwen van hun economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Centraal thema van de oproep is Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van een ondernemingsvriendelijk beleid. Daarbij wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van Open Data op dat vlak.

    Prioriteiten

    Binnen het thema werden de volgende 3 prioriteiten afgebakend:

  • In 2011 liep er in negen steden een proefproject (PIEK) voor stille en duurzame leveringen aan winkels. Er werd hiervoor samengewerkt met de warenhuisgroepen Colruyt en Delhaize en er waren 16 supermarktvestigingen bij betrokken.

    Om de klassieke files te vermijden gebeurden de leveringen in de vroege ochtend en in de late avond en daarvoor werd speciaal geluidsarm en duurzaam materiaal ingezet. De resultaten van het PIEK-proefproject waren positief: verhoging van de verkeersveiligheid, een lager brandstofgebruik en een daling van de uitstoot van schadelijke stoffen.

  • CityDepot is de eerste organisatie in Vlaanderen die effectief stappen zet om de belevering van binnensteden milieuvriendelijker, duurzamer maar vooral ook efficiënter te organiseren. Leveranciers moeten niet langer in het drukke stadscentrum zijn, maar kunnen voortaan met hun goederen terecht bij CityDepot, de voordeur van de handelaars aan de rand van de stad. 

    Missie

Pagina's