U bent hier

29 Documenten: Onderzoek

  • De dienst Toegepaste Aardrijkskunde van de ULB onderzoekt reeds lang de evolutie van de detailhandel in België. Op basis van de dataset van Locatus bekeken ze die evolutie tijdens de periode 2009-2019 vanuit verschillende invalshoeken. Hieronder worden de voornaamste conclusies, relevant voor Vlaanderen,  gegeven.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • E-commerce is een alternatief verkoopkanaal voor fysieke winkelpunten en wordt (doorgaans) als concurrerend beschouwd voor detailhandelaars met een fysiek winkelpunt. Algemeen aangenomen wordt dat toename verkoop via ecommerce leidt tot minder verkopen in het fysieke winkelpunt, waardoor e-commerce één van de factoren is die mee aan de basis liggen van leegstand handelspanden.

  • Big data dringt meer en meer door in onze maatschappij, ook in detailhandel. In onderstaand artikel worden de belangrijkste bevindingen van het onderzoek naar de mogelijkheden van big data voor koopstromenonderzoeken besproken. Deze studie werd gefinancierd door provincie Antwerpen en Agentschap Ondernemen. 

  • Om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van leegstand werd in het najaar van 2014 een grootschalig onderzoek uitgevoerd bij eigenaars van leegstaande panden. Via telefonisch marktonderzoek werd gepeild naar de redenen van leegstand en naar mogelijke verklaringen waarom hun pand niet opnieuw in gebruik wordt genomen.

  • Om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van leegstand werd in het najaar van 2014 een grootschalig onderzoek uitgevoerd bij eigenaars van leegstaande panden. Via telefonisch marktonderzoek werd gepeild naar de redenen van leegstand en naar mogelijke verklaringen waarom hun pand niet opnieuw in gebruik wordt genomen.

  • De voorbije 2 jaar werd een brede analyse en studie uitgevoerd van de detailhandel in de 308 gemeenten. De resultaten van dit onderzoek werden voorgesteld in een roadshow in januari 2015.

  • In 2013 en 2014 voerden de 5 Vlaamse provincies en Agentschap Ondernemen een ambitieuze interprovinciale studie rond Detailhandel in Vlaanderen uit. Deze past binnen de oprichting van het Kennisnetwerk Detailhandel.

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie