U bent hier

22 Documenten: Onderzoek

  • Het European Economic and Social Committee, een Europese instelling die de Europese Commissie, de Raad en het Parlement adviseert, liet in 2019 een studie uitvoeren over de detailhandelssector. De studie had tot doel praktische inzichten te verschaffen met het oog op het laten herleven van kleine speciaalzaken in een zowel stedelijke als een meer landelijke omgeving.

  • Voor het vijfde jaar op rij bezorgen de Vlaamse provincies aan elke Vlaamse gemeente de meest recente detailhandelsgegevens, in de zogenaamde Feitenfiche Detailhandel. Sinds dit jaar is de (informatie uit de) Feitenfiche beschikbaar in een online tool, wat gebruiksvriendelijker is voor de gemeenten. Naast de gegevens in de databank zijn er ook twee kant-en-klare rapporten. 

  • Het rapport biedt een stand van zaken van de bestaande kennis en het beschikbare cijfermateriaal over etnische groepen en voeding in Vlaanderen, met een focus op de moslimgemeenschap. Het vertrekt vanuit de vaststelling dat etnische groepen marktkansen bieden voor de Vlaamse agrovoedingssector, maar dat deze kansen momenteel niet ten volle benut worden. Vele etnische agrovoedingsproducten worden ingevoerd omdat ze lokaal niet beschikbaar zijn, waardoor de economische opportuniteiten van deze markt in grote mate in het buitenland worden gevaloriseerd.

  • In 2016 promoveerde Giuliano Mingardo aan de TU Delft met een proefschrift over parkeerbeleid. In dat proefschrift wordt onder meer de relatie tussen parkeren en detailhandel onderzocht. Het proefschrift zou als kennisdocument een kader moeten bieden voor de ontwikkeling van een parkeerbeleid in stedelijke gebieden.

  • HoGent doet sinds 2014 onderzoek naar de activatie van aanloopstraten en B-locaties in stedelijke kernen. Bedoeling is de positie van de aanloopstraat significant te verbeteren en de strijd aan te binden met voortschrijdende leegstand. Het onderzoeksproject heeft nu een informatieplatform gelanceerd, Bruisende Binnenstad, met tips en adviezen aan beleidsmakers, vastgoedeigenaars en lokale ondernemers.

  • Uit tellingen met nieuwe meetmethodes blijkt dat Antwerpen populair is bij shoppers, bezoekers van evenementen en toeristen. Op de Meir is over de laatste jaren een licht stijgende trend waar te nemen, met ongeveer 1,3 miljoen passanten per maand. Op zaterdagen zijn dat er gemiddeld 60.000 tot 70.000. In juli en augustus kwamen meer dan 2 miljoen dagtoeristen naar Antwerpen. De stad publiceert vanaf oktober een kwartaalrapport met de belangrijkste meetresultaten.

  • ‘Verandering is de enige constante’ (filosoof Heraclitus). Als zelfstandige detailhandelaar dien je in te spelen op een snel veranderende retailomgeving en diverse digitale trends. Denk maar aan het sterk gewijzigd aankoopgedrag bij de consument naar aanleiding van de digitalisering, opkomende concurrentie van webshops, outletcentra, etc. Meer dan ooit staat de klant centraal! 

  • Hoe shoppers door een winkelkern navigeren bij hun aankopen is belangrijke beleidsinformatie, onder meer voor het afbakenen van kernwinkelgebieden. Algemeen werd aangenomen dat het ruimtelijk gedrag van de consument een 8-vormig patroon oplevert. Onderzoek van DNTP, een Nederlandse consultant die adviseert over de ruimtelijke en economische ontwikkeling van steden en gemeenten, laat echter zien dat de consumenten in werkelijkheid opteren voor minder complexe patronen: korter, overzichtelijker en afhankelijk van de shoppingmotivatie doelgerichter.

  • E-commerce groeit snel in België. Recent statistisch materiaal uit verschillende bronnen, laat echter zien dat we nog lang niet op het niveau van de buurlanden zitten, wat betreft consumentenbestedingen of gebruik van e-commerce als distributiekanaal. 

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie