U bent hier

5 Documenten:

  • Onder de noemer “Ik koop lokaal” lanceren de 5 provincies tijdens de coranacrisis een website, waar consumenten snel de weg naar online informatie over handelszaken in hun stad of gemeente vinden. Zo kunnen ze bewust keuzes maken om in hun buurt te winkelen. Niet elke handelaar heeft vandaag al een webshop, toch zijn er vaak leveringen en/of afhalingen mogelijk tijdens de coronacrisis. Op de website staat ook nuttige informatie voor handelaars zelf én voor lokale besturen.

  • Sommige handelaars mogen de corona-maatregelen nog steeds hun zaak niet openen, maar hebben ondertussen wel een systeem van bestelling met thuislevering georganiseerd. Andere winkels hebben op korte termijn een webshop opgestart. De consument laten weten dat hij toch nog/terug bij zijn vertrouwde zelfstandige speciaalzaken terecht kan, is nu de grote uitdaging.

  • Sommige handelaars mogen de corona-maatregelen nog steeds hun zaak niet openen, maar hebben ondertussen wel een systeem van bestelling met thuislevering georganiseerd. Andere winkels hebben op korte termijn een webshop opgestart. De consument laten weten dat hij toch nog/terug bij zijn vertrouwde zelfstandige speciaalzaken terecht kan, is nu de grote uitdaging.

  • Om een consistent detailhandelsbeleid te voeren, hebben de Vlaamse provincies in 2014 – in afstemming met elkaar – een visie detailhandel opgemaakt. In 2018 was het tijd voor een actualisering, waarbij de hoofdlijnen nog steeds van toepassing zijn. De krachtlijnen van de provinciale visie detailhandel worden enerzijds getoetst aan de hedendaagse (economische) realiteit.

  • Een bedrijvige stads- of gemeentekern van de toekomst is meer dan een handelskern. Het is een dynamische omgeving waar diverse functies zoals ondernemen, publieke dienstverlening, een sterk zakelijk aanbod met vrije beroepen, kunst en cultuur en huisvesting een plaats krijgen en samen een attractieve sfeer uitademen.