U bent hier

De fysieke winkel is nog lang niet afgeschreven

Een grootscheeps onderzoek van de Nederlandse bank ABN AMRO naar het cross channel gedrag van de consument (waarbij 2 of meer kanalen gebruikt worden om informatie in te winnen of een product te kopen) levert niet alleen interessante informatie op over de drijfveren om te kiezen voor online of offline. Bovendien wordt ook de evolutie geschetst ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek uit 2011. De voornaamste conclusie is wellicht dat er veel opportuniteiten zijn voor een handelaar die voor zijn fysieke winkel een cross channel strategie omarmt.

De motieven om in een fysieke winkel te shoppen zijn meer uitgesproken dan in 2011: de combinatie van advies krijgen, het product ervaren, plezier hebben tijdens het shoppen, de lokaal aanwezige voorraad en het snel kunnen beschikken over het gewenste product.

Online wordt dan vooral gekocht omwille van het gemak, transparantie, tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen kopen en de prijs.

Het fel gemediatiseerde showrooming (klant wint informatie in de winkel of past kleding of schoenen en doet vervolgens de aankoop online) blijkt enigszins overroepen. In de praktijk blijkt er meer sprake van webrooming: online oriëntatie en nadien aankopen in een fysieke winkel. 3% van de respondenten gaf aan aan showrooming te doen tegenover 28% die webrooming toepasten.

 

De consument blijkt dus het liefst van al fysiek te winkelen. Online en offline integreren in een klantgerichte cross channel strategie maar ook aandacht hebben voor logistiek en een unieke winkelervaring, vormen de uitdaging voor de handelaars.

Verwante websites

Delen