U bent hier

14 Documenten: Mobiliteit

  • Deze radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden, krijgt Europese subsidies.

    Traffic Management as a Service (TMaaS.eu), een project van het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent, is een van de stadsprojecten die geselecteerd werden door het EU-initiatief Urban Innovative Actions (UIA) voor subsidies. Het Traffic Management as a Service-platform is een radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden.

  • Internet of Things voor een Slimmer Vlaanderen

  • In 2016 promoveerde Giuliano Mingardo aan de TU Delft met een proefschrift over parkeerbeleid. In dat proefschrift wordt onder meer de relatie tussen parkeren en detailhandel onderzocht. Het proefschrift zou als kennisdocument een kader moeten bieden voor de ontwikkeling van een parkeerbeleid in stedelijke gebieden.

  • Sinds 1994 voert de Vlaamse Overheid onderzoek uit naar het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. Dit onderzoek wordt het Onderzoek VerplaatsingsGedrag of OVG genoemd. In dit onderzoek worden een aantal mobiliteitskenmerken van gezinnen en personen bestudeerd. De focus ligt op het zo goed mogelijk in kaart brengen van het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. Daarom worden de deelnemende respondenten bevraagd over diverse verplaatsingsgerelateerde aspecten zoals: wie zich verplaatst, wanneer, waarom, van waar, naar waar, waarmee, hoelang en hoever. 

  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Detailhandel en parkeren, het is al langer een moeilijke combinatie. Zeker in de centra van steden en gemeenten is de concurrentie voor de parkeerplaatsen tussen shoppers, bewoners, werknemers en bezoekers soms hevig. Het fenomeen van eindeloos rondjes rijdende chauffeurs, hopend op een plots vrijkomende parkeerplaatsje is een van de gevolgen. Het zorgt niet alleen voor files,  luchtvervuiling en stress, kernwinkelgebieden kunnen op die manier ook moeilijker concurreren met perifere winkelgebieden.

  • Shopping en mobiliteit zijn nauw gelieerd: in Vlaanderen heeft bijna 21% van de verplaatsingen winkelen als motief. Het maakt winkelen tot het belangrijkste verplaatsingsmotief, belangrijker dan de woon-werkpendel. Dat zette het Steunpunt Ruimte er toe aan onderzoek te doen naar de invloed op de vervoerswijze van bestemmingsgebaseerde factoren van winkelcentra en de mogelijkheid om vervoersgedrag te beïnvloeden via ruimtelijk en kleinhandelsbeleid.

  • Uit grootschalig onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam werd het belang van het  aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeergeld voor de omzet van winkeliers afgedaan als een ‘hardnekkig Hollands misverstand’, zo konden we afgelopen week lezen in de Nederlandse pers.  Uit onderzoek bij 70.000 Nederlandse consumenten bleek geen enkel verband tussen hoeveel de winkelende mensen kochten en hoe of tegen welk t

  • Het Agentschap Ondernemen lanceert voor de vijfde maal een oproep voor gemeenten en ondernemingsorganisaties om, bij voorkeur samen, vernieuwende projecten in te dienen die gemeenten kunnen inspireren en ondersteunen bij het uitbouwen van hun economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Centraal thema van de oproep is Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van een ondernemingsvriendelijk beleid. Daarbij wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van Open Data op dat vlak.

    Prioriteiten

    Binnen het thema werden de volgende 3 prioriteiten afgebakend:

  • We dromen allemaal van een bruisende, levendige, veilige, milieuvriendelijke binnenstad. Daar hebben zowel beleidsmensen, ondernemers, klanten als bewoners alle belang bij. Tegelijk willen we dat onze winkels en horeca-zaken tijdig, kostenbesparend, efficiënt en snel beleverd worden. En als het nog even kan, dit liefst op een innovatieve manier. Kunnen we al deze wensen en economische noodzakelijkheden rijmen in één verhaal? 

Pagina's